måndag 27 september 2010

Crashcourse i den hebreiska bibeln

Jag har slagits av ytterligare ett verktyg som kan vara bra att ha när man läser den här bloggen, nämligen en snabb crashcourse i den hebreiska bibeln, תנ"ך, Tanach.
Därför har jag nu samlat en lista på bibelböckerna och knåpat ihop en kort förklaring:

TORA - LAGEN
Bereshit - 1 Mosebok/Genesis (egentligen "i begynnelsen")
Shemot - 2 Mosebok/Exodus (egentligen"namn")
Vajiqra - 3 Mosebok/Leviticus (egentligen "ropade")
Bemidbar - 4 Mosebok/Numeri (egentligen "i vildmark")
Devarim - 5 Mosebok/Deuteronomium (egentligen "ord"/"ting")

NEVI'IM - PROFETERNA
Yehoshua
- Josua
Shoftim - Domarboken (egentligen "hövdingar")
Shmuel - Samuelsböckerna 1 och 2
Malachim - Kungaböckerna 1 och 2
Yishayahu
- Jesaja
Jirmiyahu - Jeremia
Yechezkiel - Hesekiel
Trei Asar:
1. Hoshea - Hosea
2. Yo'el - Joel
3. Amus - Amos
4. Ovad'ya - Obadja
5. Jona
6. Mika
7. Nachum - Nahum
8. Chavaquq - Habackuk
9. Tzefanja - Sefanja
10. Chagai - Haggaj
11. Zecharja - Sakarja
12. Malachi - Malaki

K'TUVIM - SKRIFTERNA
Sifrei Emet:
Tehillim
- Psaltaren
Mishlei - Ordspråksboken
Ijov - Job
De fem megillot:
Shir haShirim
- Höga visan (egentligen "sångernas sång")
Rut
Eicha - Klagovisorna (egentligen "ack!")
Qohelet - Predikaren (egentligen "församlerska")
Ester
Övriga:
Daniel

Ezra veNechemia - Esra och Nehemja (i GT separata böcker)
Divrei haYamim - Krönikeböckerna 1 och 2 (egentligen "dagsorden")

Där har vi alltså Tanach, den hebreiska bibeln. Som vi kan se består den av tre delar: Tora, Nevi'im och K'tuvim - Lagen, Profeterna och Skrifterna.
I den hebreiska bibeln finns således 24 böcker, med en annan uppdelning än den kristna, där man ordnat Gamla testamentet med profeterna sist i en tänkt kronologi upp till Jesu födelse.
Det finns en del andra uppdelningar, till exempel Sifrei Emet, sanningens böcker, som består av Ijov, Mishlei och Tehillim, vars begynnelsebokstäver bildar ordet אמת, emet, sanning.
Profeterna delas upp i Nevi'im Rishonim, tidiga profeter (Yehoshua till och med Malachim) och Nevi'im Acharonim (resten), men de tolv mindre profeterna är i Tanach en bok: Trei Asar.
I judiska sammanhang bryr man sig inte heller om den medeltida kristna kapitel- och versuppdelningen, mer än av rent praktiska referensskäl. Vad som avgör var ett stycke slutar eller börjar är istället den masoretiska traditionen, de kantillationspunkter som gör det möjligt för oss att idag förstå bibelhebreiskan och som anger när en mening eller ett stycke är över.
I judisk tradition erkänner man inte apokryferna, men det finns tillfällen då man refererar till dem, till exempel under Chanuka, som grundar sig på Mackabeerböckerna. Detta gör att den protestantiska bibeln, som inte heller har apokryfer, idag är den som står Tanach närmast.

I praktiken används böckerna på följande sätt:
Tora läses rituellt i parashat hashavua, veckostycken och på ett år har man läst igenom hela texten. Detta är en central del i liturgin, lite som evangelieläsningen i de kyrkor som följer kyrkoåret.
Efter toraläsningen på sabbaten läses ytterligare ett stycke, ur profeterna, kallat "haftara". Detta är jämförbart med epistelläsningen i kristen liturgi. Varje haftarastycke har en koppling till parashat hashavua.
Sedan läses även de fem megillot till varsin högtid: Shir haShirimPesach (eller varje sabbatskväll, enligt vissa traditioner), Rut Shavuot, EichaTisha b'Av, Qohelet Sukkot och EsterPurim.

Tehillims
150 psalmer skiljer sig från resten av Tanach, eftersom vi använder dem som våra sånger. Varje bön utom aftonbönen Ma'ariv inleds med psalmsång och på en högtid som infaller på en lördag kan man läsa så mycket som 24 psalmer. Dessutom finns det många tillfällen då man läser psalmer utanför bönesammanhang. Och även om man skulle räkna bort den faktiska psalmläsningen så är judisk bön ändå full av kortare citat från dem. Tehillim kanske är kanske på grund av detta den i praktiken mest använda bibelboken. Däremot studeras de väldigt sällan - det är vanligare att de helt enkelt sjungs.

Detta var då en snabbtitt på Tanach, som jag egentligen kanske borde ha skrivit för flera månader sedan, men det har fallit bort gång på gång. Kanske för att man är så van vid hur den bibel man använder ser ut och används att man inte tänker att den behöver förklaras.
Hursomhelst lägger jag upp det här inlägget i den lilla spalten till höger så att den ligger kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar