måndag 11 januari 2010

Människa och Gud emellan II

I förra inlägget hann jag ta upp budet att "vara helig", och att texten som följer den uppmaningen i 3 Mos 19:2 tycks vara ganska medvetet sammanställd för att lära oss att helighet inte bara handlar om ens förhållande till Gud, utan även det till andra människor. Judisk tradition har delat upp de olika typerna av bud i kategorierna ben adam lechavero - bud som gäller förhållningssättet mellan individen och andra människor, och ben adam laMakom - bud rörande förhållningssättet mellan individen och Gud.

Rabbi Levi Cooper påpekar att Mishna (tamid 5:1) har något mycket intressant att tillägga kring detta:
I Jerusalems tempel, efter morgonoffret reciterade de tjänstgörande prästerna de tio budorden, Sh'ma och välsignade folket, bl.a. med den aronitiska välsignelsen (Sh'ma och den aronitiska välsignelsen är de äldsta ännu använda liturgiska momenten i judisk gudstjänst). På shabat lade de dock till en särskild välsignelse, innan de gick av sitt tjänstgöringspass. Varför?
Alla leviter, till vilka kohaniterna (prästerna) hör, var uppdelade i 24 mishmarot, avdelningar, vilket betydde att varje kohanit bara behövde tjänstgöra i Templet två gånger om året (1 Krön 24-25), och så på pilgrimsfesterna, då israeliterna vallfärdade till Jerusalem, men då fanns ingen uppdelning i mishmarot.
Varje mishmeret, uppdelad i sex familjer med ansvar för varsin veckodag, samlades i sin helhet under shabat, under morgonoffret, och lämnade då över ansvaret för tjänstgöringen till nästa mishmeret, som nyligen anlänt från landsbygden. Det var när stafettpinnen gick över till nästa mishmeret som tilläggsvälsignelsen lästes, av de präster som just avslutat sin vecka (Talmud, Sukka 56b).

Så, vad är då det här för välsignelse, som läses över den inkommande avdelningen?
I b'rachot 12a avslöjar Talmud det: מי ששכן את שמו בבית הזה הוא ישכין ביניכם אהבה ואחוה ושלום וריעות -
"Må han som fått sitt namn att bo i detta hus få kärlek, broderskap, frid och vänskap bo ibland er."
Jerusalems tempel var en plats vigd åt mitzvot ben adam laMakom, bud rörande människans förhållande till Gud; på sätt och vis är den en av de tydligaste symbolerna för denna kategori bud.
Men så, precis när den nya gruppen kommer in för att under en veckas tid avskärmas från världen och uppgå i den sfären av bud, får de denna välsignelse läst över sig, som inte alls har med offer eller renhet att göra, som inte handlar om hur de ska bete sig gentemot Gud eller hur de ska utföra riterna korrekt. En välsignelse som helt och hållet handlar om mellanmänskliga relationer - ben adam lechavero. Precis innan de träder in i det heliga påminns de om att Gud vill se endräkt och solidaritet mellan dem, och att detta på något sätt ingår i deras tjänst. Vilket behövdes, kan jag tillägga, eftersom prästerna enligt Talmud (Yoma 2:1-2 och Shavuot 1:4)ibland råkade skada och i ett fall till och med döda varandra i sin iver att utföra ett bud kallat terumat hadeshen, avlägsnandet av askan från altaret i gryningen (3 Mos 6:10-11 i en kristen bibel, 6:3-4 i en judisk - blev ganska förvirrad när jag letade efter det).
Detta bud, som helt och hållet rör sig i sfären av bud ben adam laMakom, människa-Gud, får sig genom den här välsignelsen en törn; det räcker inte att tjäna Gud som ett transcendent, himmelskt objekt för ens böner och fromhet.

Gud tjänas i samspelet mellan människor, och i enlighet med principen att plikter gentemot andra människor går före plikter gentemot Gud, lästes enligt Talmud en välsignelse över varje inkommande mishmeret, inte om hur de skulle bete sig i Templet eller mot Gud, som ansågs bokstavligen bo där, utan som enbart talar om hur de ska behandla varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar